Menadžment i PR u kulturi i umetnosti, sa akcentom na klasičnoj muzici

Ko smo mi da govorimo o menadžmentu i PR-u u kulturi i umetnosti?

„Eva Music“ je uspešna međunarodna privatna muzička škola – vodeća škola među privatnim muzičkim školama u Beogradu. Ove godine slavi petu godinu postojanja. Suvlasnice Vesna Radić i Ana Rančić imaju jak kredibilitet da govore o uspešnom menadžmentu i PR-u u umetnosti i kulturi, sa akcentom na muzici.

Osnovna delatnost Prve međunarodne privatne Muzičke škole „Eva Music“ je pružanje usluga podučavanja sviranja muzičkih instrumenata. Ova škola radi po licencni Britanskog Kraljevskog ABRSM programa i bez kompromisa nudi isključivo uslugu sviranja – umetničke (klasične) muzike, bez koketiranja sa drugim pravcima. U zemlji u kojoj su nacionalne Muzičke škole potpuno besplatne smatramo uspeh ovog biznisa još značajnijim.

Važnost ovakvog beskompromisnog pristupa podučavanju klasične muzike, već u prvim godinama rada prepoznali su portali koji se obraćaju roditeljima, poput Detinjarija, dnevnih novina Blic kao i televizije – poput Studija B, ali i Radio-televizije Srbije gde su suvlasnice ove muzičke škole često gostovale na temu rada sa decom i uspeha koji su već počeli da se nižu.

Ubrzo su i drugi počeli da pišu i posvećuju televizijske priloge obrazovanju dece kada je reč o klasičnoj muzici, a prethodno znanje i iskustvo o menadžmentu i PR-u u kulturi i umetnosti koje su Vesna i Ana imale značajno je uticalo na povećanje vidljivosti svega što „Eva Music“ radi.

Šta je do sada „Eva Music“ Muzička škola uradila u oblasti kulture i umetnosti?

Nakon što je učvršćena infrastruktura škole, oformiljen sjajan Eva tim i nakon što su postavljeni visoki kriterijumi rada škole, suvlasnice Ana i Vesna su poželeli da doprinesu zajednici. Znale su da imaju energiju, sposobnost i što je najvažnije volju. Poželele su da organizuju master klase svetski priznatih, a naših umetnika – na jedan nov način.

Do tada su kolege i đaci navikli da se masterklasovi većinski održavaju u okviru državnih ustanova: državnih muzičkih škola, Kolarčeve zadužbine ili Narodnog pozorišta. Kada je objavljena vest da svetski, a naš bariton, David Bižić, koji je u tom trenutku pevao glavnu ulogu u Metropoliten operi u Njujorku (u operi „Boemi“), dolazi da održi master klasu baš u “Eva Music” muzičkom centru – svi su bili iznenađeni. Bilo je to nešto novo za našu zajednicu. 

Nakon prvog iznenađenja počele su prijave. Došli su đaci i profesionalni pevači iz cele Srbije. Od Subotice, Novog Sada, preko Beograda, Kragujevca i Niša. Imali su priliku da upoznaju svog uzora i da kroz rad sa njim napreduju i nadograde svoje znanje.

Davida Bižića ovaj centar je ugostio dva puta, a planira se dalja saradnja. Pored njega, master klas u ovom centru održao je i Dimitrije Vasiljević, naš a svetski jazz pijanista i profesor jazz klavira u Nju Orleansu. Pored navedenog, centar je okupio i vrhunske profesore klasične gitare i dva puta učenicima pripredio master klas gitara.

Ovo je bio prvi doprinos zajednici – kroz dovođenje eminentnih profesora i umetnika u naš grad, u besprekornoj organizaciji. Kako Ana i Vesna vole da kažu: iz privatnog sektora doprinele su državnom.

Ni ovi značajni događaji nisu prošli neprimećeno, te su o tome pisale i dnevne novine poput Danasa i tako se gradila čvrsta mreža medija – veb portala, štampanih medija i televizija, koji su redovno izveštavali o aktivnostima u ovoj privatnoj ustanovi kulture.

Da li se Prva međunarodna privatna muzička škola „Eva Music“ bavi humanitarnim radom i kojim?

Kada su Ana Rančić i Vesna Radić osnovale centar, tačno 7. marta davne 2016. godine, za cilj su imale da u petoj godini poslovanja istupe ka humanitarnim vodama.

Početna ideja bila im je da počnu da dodeljuju stipendije najtalentovanijoj deci za školovanje u njihovoj školi. U međuvremenu su promenile pravac, naročito zbog okolnosti izazvanih epidemijom Covid-a 19, i svoju energiju su usmerile na spašavanje zgrade Zadužbine Ilije Milosavljevića Kolarca.

U decembru 2020. godine pokrenule su humanitarnu akciju – prikupljanje donacija pod nazivom „Eva za Kolarac“ koja ima za cilj konstantno skretanje pažnje na važnost filantropske svesti u našem društvu, naročito u situaciji epidemije, kada kulturne ustanove, ustanove od ogrmonog umetničkog značaja za naš grad i zemlju nisu u stanju da se samostalno brinu o sebi i potrebna im je naša pomoć. Više o ovoj akciji možete da pročitate na sledeć linku: Međunarodni centar za muziku „Eva“ organizuje sakupljanje donacija za Zadužbinu Ilije M. Kolarca | Eva Music .

A mediji su dali značajnu podršku ovoj veoma važnoj priči da se što pre pomogne Kolarcu i tu vest su preneli, između ostalih, DanasNova S, portal DetinjarijeSeecult, portal Music pocket , Style, portal Mediji.

Ova priča nije završena! I dalje traje, pa su tako, u subotu, 22. maja 2021. godine, održani koncerti Prve međunarodne privatne muzičke škole “Eva Music” u galeriji Kolarčeve zadužbine i od tada do danas je tamo moguće kupiti korisne proizvode od čega je sav prihod namenje Kolarcu, a koji su dostupni i na ovom linku: https://evamusic.rs/sr/kupovinom-ovih-proizvoda-donirate-za-kolarac/.

I državne ustanove kulture su u 2021. godini prepoznale značaj i doprinos privatnog sektora kada je reč o klasičnoj muzici.

Prva međunarodna privatna muzička škola “Eva Music” učestvovala je u nacionalnoj manifestaciji “Muzeji za 10” održavši koncert u Atrijumu Narodnog muzeja u Beogradu tokom “Noći muzeja” – 15. maja 2021. godine i na taj način doprinela vidljivosti klasične muzike u javnim prostorima u glavnom gradu i još jednom pružila podršku kulturi i umetnosti.

Iako je zbog pandemije broj mesta bio ograničen na 30 posetilaca u Atrijumu Narodnog muzeja, posetioci su i sa galerije pratili koncert. O Manifestaciji, pa i samom koncertu, bilo je reči na nacionalnim televizijama u Srbiji.

A u trenutku pisanja ovog teksta, “Eva Music” je pozvana da 23. Juna 2021. Godine, u 19 časova, održi concert na platou ispred Hrama Svetog Save u okviru Kulturnog leta na Vračaru.

Značaj marketing menadžmenta i PR-a u kulturi i umetnosti

Da bi se bilo koji projekat u kulturi uspešno sproveo, neophodno je celokupnu javnost, a posebno publiku, redovno obaveštavati o svemu što se događa pre, tokom i nakon događaja. S tim u vezi, nije se dovoljno osloniti samo na klasične medijske kanale, imajući u vidu da kultura i umetnost nisu jedini o kojima oni pišu i izveštavaju.

A šta umetnici i ustanove kulture mogu da urade po tom pitanju? Mnogo toga! Danas, u eri digitalnih tehnologija, na raspolaganju su nam kanali komunikacije koji nam omogućavaju da za kratko vreme dopremo do velikog broja ljudi – konzumenata kulturnih sadržaja.

Sajt, profili na društvenim mrežama, YouTube… omogućavaju nam da u realnom vremenu komuniciramo sa zainteresovanim grupama i na vreme sa njima podelimo aktuelne informacije. Više o tome u daljem tekstu.

Ovo su sve razlozi što „Eva Music“ stalno radi na unapređenju svog „digitalnog otiska“ i koristi sve dostupne, savremene kanale komunikacije.

Kome je namenjen ovaj tekst?

Tokom poslednjih pet godina svog preduzetništva Vesna i Ana su na ličnom primeru pokazale šta je sve potrebno za uspeh u oblasti umetnosti u kulture. S tim u vezi nastao je i ovaj tekst koji je početak Vesninog i Aninog delovanja u ovoj oblasti. Tekst je kao, i budući projekti, pre svega usmeren ka mladim umetnicima i radnicima u kulturi, koji imaju dobre ideje, talenat i spremnost za rad, ali pre svega spremnost na učenje o MENADŽMENTU i PR-u, bez koga danas ne može da se proda ništa, pa ni umetnost.

“U modernom biznisu beskorisno je da budete kreativni, originalni mislilac ukoliko ne umete da prodate ono što kreirate.”

-David Ogilvy-

David je Britanski stručnjak za marketing. Mnogi ga smatraju ocem marketinga. Rođen je davne 1911. godine a ovo je izjavio sredinom prošlog (20.) veka.

Šta je menadžment u kulturi u umetnosti?

Menadžment znači rukovođenje. Danas, svaki uspešan umetnik ili uspešna firma ima svoj menadžerski tim. Prema Henriju Fayolu, koga mnogi smatraju pionirom menadžmenta, definicija menadžmenta glasi: menadžment predstavlja proces predviđanja, organizovanja, komandovanja, koordinacije i kontrole posla. U današnje vreme, u kome se zbog brzine protoka informacija stvari u poslu stalno menjaju, i menadžment je prinuđen da brzo uči i prilagođava poslovanje.

Menadžment postoji u svim sferama društva, od menadžmenta u preduzetništvu, poljoprivredi, medijima, pa tako postoji i menadžement u kulturi i umetnosti.

Prema rečima Prof dr Zvonka Gobeljića iz knjige “Finansijski menadžment u kulturi i medijima” Kulturni menadžment podrazumeva napor pojedinca da svesnom delatnošću uskladi, dovede u određene odnose ljudske potrebe, rad i stvaralaštvo u oblasti kulture i umetnosti, radi što potpunijeg i dinamičnijeg kulturnog života celog društva.

Šta ovo u praksi znači?

Menadžment u kulturi i umentosti, kao i u drugim oblastima društva, kompleksno je znanje i potreban je tim stručnjaka da bi se u projektu došlo do željenog cilja, u slučaju kulture i umetnosti – da se dođe do zakazivanja turneje (koncerata, izložbi, predstava itd.), prodaje ulaznica i slično. Cilj svakog menadžmenta i PR-s jeste stvaranje želje za konzumiranjem proizvoda ili usluge koju klijent nudi, sa poslednjim ciljem – zaradom.

Naše društvo decenijama je živelo u socijalističkom uređenju koje je podrazumevalo da država brine o svemu, pa i o umetnicima i njihovim honorarima. Koncerti su se dobijali preko konkursa i tu se posao za umetnike završavao.

Danas, kada živimo u kapitalističkom uređenju, pa u našoj zemlji još i tranzicionom, stvari su se drastično promenile i neophodno je da mladi umetnici to na vreme shvate kako bi mogli da na adekvatan način plasiraju svoju umetnost.

U zapadnom svetu, kome danas mnogi veoma teže, postoji jasno pravilo: „no money, no art“. U prevodu nema para, nema umetnosti.

Umetnik danas, pored kvalitetne umetnosti koju treba da pruži publici, treba da zna istu i da proda. Na žalost, predmeti poput Menadžmenta u kulturi, ili PR-a u kulturi nisu sastavni deo plana i programa naših umetničkih akademija i mladi tek kada završe fakultete i suoče se sa trenutnim stanjem u umetnosti i kulturi shvataju da nemaju potrebno znanje i veštine iz ove oblasti.

Nekome rukovođenje, marketing i PR (o ovome više u daljem tekstu) leže prirodno, nekome manje prirodno. Neke individue mogu brzo da nauče kako da istraže potrebe publike a zatim da kreiraju alate prodaje svojih usluga i proizvoda, nekome to ide teže. No, kojoj god od ove dve krajnosti da mlada osoba pripada, ono što treba da zna jeste da deo budućeg, zamišljenog honorara, od danas pa do kraja karijere mora da odvaja za menadžera i PR-a i da taj novac nije trošak već investicija.

Šta je PR?

PR (ebgl. Public Relations) prevedno na srpski znači – odnosi s javnošću. Ovo je naučna disciplina koja stvara i održava reputaciju osobe ili preduzeća, sa ciljem da se stvori i održi razumevanje i podrška, kao da se i kreira mišljenje i ponašanje ciljane javnosti.

PR menadžer je osoba koja bi trebalo da bude edukovana iz oblasti komunikologije i ima široko opšte obrazovanje uglavnom iz oblasti sociologije, politikologije, organizacionih nauka, ekonomije ili psihologije. Izuzetno je važno da poznaje strane jezike i bude obavešten o aktuelnim događajima iz svih oblasti života.

Dodatno, neophodno je da joj javni nastup ne predstavlja problem, a u tome joj može pomoći ili prirodni talenat, ili radionice javnog nastupa ili glume.

Sa druge strane marketing je karika koja direktno spaja kupca i prodavca. Najčešće taj process možemo da podelimo u četiri korkara. Prvi korak predstavlja analizu i definisanje potencijalnih korisnika (bilo proizvoda bilo usluge). Drugi korak bi bio skretanje pažnje već spremnim korisnicima proizvoda ili usluge. Treći korak bi bio stvaranje želje i edukacija publike koja ne zna puno o proizvodu ili usluzi koju marketing menadžer ili tim pokušavaju da plasiraju. A četvrti, završni korak bio bi prodaja željene usluge ili proizvoda.

Svako ko je u PR-u ili marketingu reći će vam da su ove oblasti mnogo više od teorije i svakako mnogo više od ovoga što je napisano. PR predstavlja višegodišnje odnose sa ljudima što u medijima što van njih a marketing je oblast u kojoj se kriju kreativni i emotivni pojedinci.

Šta predstavlja PR u umetnosti u praksi?

U praksi PR u umetnosti predstavlja kontinuiranu komunikaciju sa publikom, a samim tim i kupcima vaše usluge. Prvi korak bio bi analiza vaše već podstojeće publike, a zatim i potencijalnih i najboljih kanala komunikacije. Da li će to biti društvene mreže, televizija, radio ili neki drugi kanali zavisi isključivo od toga šta od nabrojanih stvari vaša publika najčešće konzumira. Džabe ste zakazali ili čak i platili neko gostovanje na gledanoj televiziji u jutarnjim satima ako vaša publika u to vreme spava, na primer.

Već smo pomenuli značaj digitalnih kanala komunikacije, pa nije na odmet da ih na neki način i „rangiramo“. Iako društvene mreže omogućavaju komunikaciju sa konzumentima u realnom vremenu, što je jedna od njihovih najvećih prednosti, njihova mana je ta što uvek zavisite od faktora na koje ne možete da utičete, poput učestalih promena algoritma. A šta tada uraditi? Svakako sopstveni sajt je neophodan, jer je on u vašem vlasništvu i ukoliko je dobro optimizovan – što je zasebna priča i zaslužuje mnogo dublju razradu, pa se time nećemo posebno baviti u ovom tekstu, može se dobro pozicionirati na pretraživačima i omogućiti vam stalnu vidljivost željenoj publici.

Kada ste sigurni gde se vaša publika nalazi onda dolazimo do kontinuiranog obraćanja istoj. Ovo znači da nećete da se pojavite na YouTube kanalu ili Facebooku samo 3 dana uoči koncerta i da pozovete ljude da kupe karte za taj događaj, već da ćete konstantno svojoj već postojećoj ili potencijalnog publici pružati besplatan, za nju koristan sadržaj.

Kao i u svim drugim oblastima, tako i u umetnosti, potrebna je da budete originalni i drugačiji. Znajte u svakom trenutku da vaša publika u vama vidi motivaciju i inspiraciju, i ponašajte se u skladu sa tim.  

Ukoliko vam treba pomoć u PR-u, što je vrlo verovatno da će biti slučaj, ne libite se da potražite pomoć i investirate u istu. Jedan od dobrih primera PR agencije koja se pozicionirala za rad sa umetnicima je
Pro PR agencija na čelu sa Jasminom Krstić Latinović.

Pozitivni primeri PR-a u umetnosti – u oblasti klasična muzika

Verujemo da svi znamo ko su Stefan Milenković i Nemanja Radulović, naši svetski violinisti. Njihovi koncerti su uvek dupke puni i traži se karta više. O njihovoj vrednosti kao umetnicima i virtuozima suvišno je pričati, ovde govorimo isključivo o njihovom odnosu sa javnošću i komunikaciji sa svojom publikom.

Ovde ćemo na kratko skrenuti pažnju na to koliko se oba umetnika kontinuirano bave ličnim PR-om, samim tim stvaranje potrebe kod publike da ih upozna, prati, ugleda se na njih, biva inspirisana od strane njih, a kao krajnji cilj – publika je spremna da kupi karte za njihove koncerte.

U samo poslednjih nekoliko meseci Stefan Milenković, nakon što se sa porodicom preselio u Srbiju, gostovao je na mnogim televizijama, dao je mnogobrojne intervjue za domaće magazine – i pored teme muzike govorio je o mnogim drugim temama. Videli smo ga kod Baje na času joge, ali i kao gosta podcasta kod Galeba. Sve vreme vrlo aktivno komunicira sa svojim fanovima putem društvenih mreža. Da li mislite da će biti teško prodati karte za njegov sledeći koncert nakon ovako kontinuirane komunikacije sa svojim publikom?

Pozitivan primer među umetničkim, muzičkim festivalima vidimo pre svega u Gitar Art Festivalu“ , koji ove godine slavi 21 godonu postojanja i nešto mlađem festivalu muzike „Bunt“.

Pročitajte povezane članke

PRVO TAKMIČENJE “EVA MUSIC” BEOGRAD Odsviraj svoje snove 11. i 12. maj 2024.

Međunarodni centar za muziku “Eva Music” osnovan je 2016. godine…

5 razloga zašto je sviranje klavira važno za decu

I pored svih posebnosti koje imaju drugi muzički instrumenti, možemo…

Razvoj dece – Šta dete dobija upisom u muzičku školu?

Naša muzička škola vodeća je u gradu po stručnom i motivisanom…

Zakažite prvi besplatni čas ili konzultacije

Svi su dobrodošli da se pridruže, bez obzira na uzrast.

Narudžba proizvoda