Časovi klavira u Prvoj međunarodnoj privatnoj muzičkoj školi „Eva Music“


Časovi klavira su ono na šta su se deca u muzičkim školama kroz generacije najčešće odlučivala. Svirali su različite instrumente ali su se najčešće odlučivali za – klavir. Ni danas se situacija nije promenila.

Klavir decu doziva svojim privlačnim crno-belim osmehom, prijatnim zvukom i lakom pesmicom koja brzo nastane ispod jednog ili više spretnih prstića.

Klavir je zaista neodoljiv i stoga za mnogu decu prvi, a često i jedini izbor.

Kada i kako je nastao klavir

Klavir je nastao početkom XVIII veka kao naslednik klavikorda i čembala, takođe instrumenata sa dirkama. Prednost novog instrumenta bio je moćniji zvuk i mogućnost da se svira sa dinamikom. To je značilo da je ton bivao glasniji ili tiši u zavisnosti od jačine pritiska na dirke. Otuda i prvobitni naziv klavira – fortepiano – što u slobodnom prevodu označava instrument na kome se može svirati glasno i tiho.

istorija-klavira
Istorija klavira i njegov razvoj

Kako su godine prolazile, klavir se razvijao i polako počeo da zamenjuje sve svoje prethodnike. Nije bilo potrebno mnogo vremena da bi postao omiljen kako za solo-sviranje, tako i za pratnju, a ubrzo biva uvršten i u standardni orkestarski sastav.

Iako se danas o klaviru zna gotovo sve, a po internetu kruži i reklama da se može naučiti za tri nedelje, mi smatramo da je važno da vam opišemo kako se klavir uči u našoj školi.

Zašto je učenje klavira drugačije od učenja drugih instrumenata?

Poznato je da je Betoven rekao kako je učenje klavira najlakše na početku, a najteže na kraju.

Na početku je najlakše jer je instrument temperovan, u početnoj poziciji se svaka dirka nalazi ispod zasebnog prsta i već na prvom času rezultat je tu – nekoliko pesmica složeno je u dečiji repertoar.

sviranje-klavira-u-prvoj-medjunarodnoj-muzickoj-skoli-eva-music
Spretni dečiji prstići vrlo brzo plešući po dirkama stvaraju prelepe tonove.

Zbog ovako efikasnog početka, u kome je dovoljno znati izbrojati trajanje note, često kažemo da za učenje klavira i nije potreban naročito razvijen sluh, već osećaj za ritam igra mnogo važniju ulogu.

Već u toku prve godine učenja klavira, zahtevi se znatno usložnjavaju

Za razliku od većine instrumenata na kojima se uglavnom interpretira samo glavna melodija, na klaviru je potrebno istovremeno svirati i pratnju.

Glavna melodija je deo muzike koji najviše privlači pažnju jer je ona osnova oko čije strukture se grade ostali elementi.

casovi-klavira-u-prvoj-medjunarodnoj-privatnoj-muzickoj-skoli-eva-music
Đaci koji sviraju klavir prevazilaze memorijske i motoričke izazove, jer sviraju sa obe ruke i to različit notni tekst.

Pratnja je manje upadljiva ali bez nje sama melodija ne bi imala potporu i njena lepota i značaj ne bi mogli da u potpunosti dođu do izražaja.

Iz ovoga možemo da zaključimo da se đaci koji sviraju klavir ubrzo nalaze pred većim memorijskim i motoričkim izazovima. Kako obe ruke sviraju različit notni tekst, učenici moraju da zapamte i mnogo više različitih nota.

Časovi klavira u „Evi“

Ono što nastavu u Prvoj međunarodnoj muzičkoj školi „Eva“ izdvaja od drugih je način na koji pomažemo našim đacima da u tome uspeju.

Od prvog dana, učenicima se pomaže da kroz razumevanje strukture muzike – njenog oblika i harmonije – poboljšaju sposobnost pamćenja. Ono što je još važnije, dovođenjem u vezu svih ovih elemenata, oni će u svakoj narednoj kompoziciji uz pomoć nastavnika prepoznati osnovne zakonitosti i primenom već stečenog znanja brže dolaziti do narednog rezultata.

cas-klavira-u-privatnoj-muzickoj-skoli
Časovi klavira u prvoj međunarodnoj privatnoj muzičkoj školi „Eva Music“

Elementi melodije se rade kroz čitanje nota u ritmu i razumevanja osnovne metrike takta. Ovo znači da smo u našu nastavu implementirali važne elemente nastave solfeđa koji pomažu učenicima da nauče brzo čitanje nota.

Bez poznavanja muzičke strukture manjih i većih celina nije moguće u potpunosti razumeti i dobro interpretirati jedno muzičko delo.

Uz rad na razumevanju muzike, u našoj školi se sistematično radi i na klavirskoj tehnici.

Časovi klavira i rad na klavirskoj tehnici u Prvoj međunarodnoj muzičkoj školi „Eva“


Veoma bitan elemenat sviranja nekog instrumenta je i dobra tehnika. Dobra tehnika najpre podrazumeva opušteno stanje celog tela. Kao posledica ovog prirodnog pristupa zvuk klavira je topao i lep, a tonovi ujednačeni. 

U prvoj fazi na časovima klavira najvažnije je izgraditi dobar portato ton kod dece. Portato je nepovezano sviranje tonova gde se najviše radi na slobodnom padu ruke, učvršćavanju vrha prsta i osluškivanju kvaliteta tona.

vezbanje-klavira-muzicka-skola
Veoma bitan elemenat sviranja nekog instrumenta je i dobra tehnika.

Kada se na časovima klavira uspostavi dobar kontakt sa instrumentom, počinje da se radi na nezavisnosti prstiju i povezanom sviranju – legatu. To znači da učenik radi na tome da melodiju poveže bez prekida u zvuku, a da pritom uz pomoć cele ruke ostane dobro uzemljen u dirci.

Razvoj sluha na časovima klavira

U toku rada na tehnici počinje i rad na razvoju sluha kod mladih pijanista. Iako je svaki ton temperovan, bogatstvo klavirskog zvuka ima širok dijapazon. Neprekidnim proveravanjem kvaliteta tona na časovima klavira, učenik se vremenom navikava na zvučni standard koji je potrebno postići.

Ono što je važno reći je to da se trudimo da se svi tehnički elementi rade kroz muzičke zahteve jer sav rad na tehnici pre svega mora biti u funkciji razumevanja muzike.

Kako individualan pristup može značajno poboljšati kvalitet učenja na časovima klavira?

Kao što je već poznato, u našoj školi časovi instrumenta su individualni. I časovi klavira su individualni, pa to znači da smo u prilici da svakom detetu pristupimo na jedinstven način – zavisno od uzrasta i emotivne zrelosti ali i koncentracije i trenutnog raspoloženja.

Kada je učenje instrumenta u pitanju, treba biti svestan da je to proces koji traje godinama. Za to vreme deca rastu, a profesori su tu da ih usmeravaju, rade na poboljšanju njihovih slabih tačaka, a podstiču i unapređuju njihove vrline.

individualni-pristup-skola-klavira-eva
Pedagoško iskustvo profesora klavira u privatnoj školi „Eva Music“ pomaže ako deca lako gube motivaciju.

Svi mi imamo želju da naši đaci brzo napreduju, ali nije retkost da deca i mesecima odaju utisak stagnacije u učenju. Dešava se da i roditelji i deca žele da odustanu. Ali, onda se dogodi sazrevanje, teškoća se iznenada prevazilazi i dete i nastavnik dobijaju dodatnu motivaciju da idu dalje.

Nama u prevazilaženju ovakvih kriza najviše pomaže naše pedagoško iskustvo, znanje i mogućnost da prepoznamo da će se to i dogoditi. Zbog toga u našoj muzičkoj školi deca veoma retko odustaju.

Časovi klavira, javni nastupi i međunarodno priznati ispiti

Dodatni podsticaj za sve naše đake predstavljaju i četiri koncerta u toku školske godine. Oni su tu da motivišu decu da rade i napreduju ali i da im pomognu da kroz javne nastupe savladaju tremu. Koncerti su divna prilika za druženje, ali i događaji na kojima se svi radujemo zajedničkim postignućima. 

casovi-klavira-koncert-muzicka-skola-eva-music
Klavirski koncet u privatnoj muzičkoj školi „Eva Music“

Pored koncerata, tu je i mogućnost polaganja međunarodno priznatih ispita britanske ABRSM metode. Ispiti na kraju svake godine su važni kako bi deca i formalno mogla da zaokruže svoj napredak i dobiju komentar od objektivne i visoko stručne komisije.

skola-klavira-ispit-eva-music-abrsm
Nakon položenog ispita.

Zaključak

U današnje vreme, kada je ponuda muzičke nastave velika, roditelji su stavljeni pred veliku dilemu za kakav vid nastave se odlučiti. Na odluku najviše utiču lokacija i cena.

Ono što vam mi predlažemo je da se uvek raspitate o iskustvu i načinu rada budućih profesora vaše dece. Bez kompletnog pristupa koji uključuje rad na razumevanju, tehnici i mogućnosti javnih nastupa, vaše dete možda neće steći znanje koje će u budućnosti moći da nadogradi ili primeni.

Polaganje ispita po međunarodno priznatoj metodi za nas kao školu predstavlja i dodatnu potvrdu jer ih naši đaci polažu sa stopostotnom prolaznošću, a veliki broj njih i sa najvišim ocenama