Časovi gitare – grupni časovi vs individualni časovi gitare


Časovi gitare, u našem Međunarodnom centru za muziku „EVA“, dostupni su svima koji su za njih zainteresovani, a naša nastavnica gitare Jasmina Dragićević, drži ih tačno dvadeset godina, dok su njeni đaci postigli mnogobrojne uspehe. Prevashodno drži individualne časove gitare, u muzičkoj školi ili na privatnim časovima gitare, ali takođe poseduje i licencu za grupne časove gitare i ima višegodišnje iskustvo u radu i u ovoj oblasti, sa različitim uzrastima.

U ovom tekstu pokušaćemo da damo odgovore na vaša najčešća pitanja vezana za ova dva oblika časova gitare.

Grupni časovi gitare – prednosti i mane

Grupni časovi gitare popularni su kod nas poslednjih deset godina. Razlog tome najpre leži u činjenici da se učenje odvija:

  • uz druženje,
  • cena časa je pristupačnija i
  • svira se uglavnom popularna muzika.

Ovakva nastava pogodna je za one koji nemaju velika očekivanja po pitanju napretka u samom sviranju već očekuju druženje i osnovno znanje sviranja gitare.

casovi-gitare-grupni-u-prvoj-privatnoj-muzickoj-skoli-eva-music
Grupni časovi gitare
Autor fotografije: mediacentars.com

Mana ovakvih časova gitare je što predavač nema mnogo mogućnosti da se individualno posveti svakom polazniku, tako da njihov napredak ponajviše zavisi od njihove lične spretnosti da prate čas i brzo usvoje gradivo.

Potrebno je da polaznik bude brz, pažljiv i sklon lakom usvajanju gradiva. Kao i u svakoj grupnoj nastavi, tempo rada podređen je samoj grupi i sposobnostima polaznika i njihovoj mogućnosti da isprate tempo nastave.

Individualni časovi gitare – prednosti i mane

Individualni časovi gitare ili bilo kog drugog muzičkog instrumenta standard su vekovima unazad u učenju muzike, i to sa vrlo jakim razlozima. Pri učenju instrumenta značajne su mnoge komponente:

  • od postavke instrumenta,
  • preko učenja nota,
  • razvijanja tehnike,
  • tona,
  • muzičke memorije i
  • muzičkog fraziranja.

U individualnoj nastavi predavač je potpuno usmeren na učenika sa kojim radi, sto mu omogućava da se učeniku prilagodi, isprati i utiče na tempo njegovog razvoja i pomogne u svim parametrima sviranja. Na ovaj način se mnogo brže i lakše napreduje jer se svi problemi lako uočavaju i na njima se direktno radi.

Individualni časovi gitare
Autor fotografije: mediacentars.com

To je na grupnim časovima gitare daleko teže, gotovo nemoguće.

Mana ovakvih časova gitare je što je učenik sam sa nastavnikom što, ako je nastavnik dobar, i nije baš neka mana.

Časovi gitare – idealan uzrast za početak sviranja instrumenta

Praksa u muzičkim školama je da dete krene sa časovima gitare sa 9 godina. Često to bude i 8 ili čak i 7 godina ako je dete dovoljno zrelo i sposobno da isprati nastavu. Poželjno je da zna da čita i piše slova kako bi lakše naučilo i note, ali kako je individualna nastava u pitanju, kao što smo već rekli, tempo se prilagođava detetu i postoji niz izuzetaka.

casovi-gitare-kada-poceti-privatna-muzicka-skola-eva-music
Kada početi sa časovima instrumenata?

Ako je dete sitnije građe, preporučuje se sviranje na manjem instrumentu za početak, a mlađa deca kreću prvo u pripremni razred i ne polažu ispite koji se ocenjuju već dobijaju opisnu ocenu kao odličnu prvu stimulaciju i potvrdu svog uspeha.

Privatni časovi gitare – ima li više devojčica ili dečaka?

Ranije se smatralo da je gitara instrument za dečake, međutim, danas je gitara jednako popularan instrument i među dečacima i među devojčicama. Zapravo, iz godine u godinu sve je više devojčica koje sviraju gitaru.

Za gitaru se kaže da je mlad instrument, zašto?

Gitara se u današnjem obliku razvila relativno kasno u odnosu na ostale instrumente. Klasična gitara i akustična gitara konačan, moderni oblik dobijaju sredinom 19.veka, a električna gitara se pojavljuje u 20.veku.

Klasična gitara je vrlo mlad instrument. U Srbiji sistematsko učenje sviranja gitare počinje 50-ih godina 20. veka sa pojavom Jovana Jovičića, koji se smatra ocem gitare kod nas.

Gitara je danas u muzičkim školama postala jedan od najčešće traženih instrumenata.

Privatni časovi gitare kod kuće ili privatna škola gitare (gde deca pored časova imaju mogućnost da polažu ispite i učestvuju na koncertima) – šta je delotvornije?

Za učenje instrumenta veoma je važna motivacija kao i redovno pohađanje nastave i vežbanje. U školi deca imaju ispite i nastupe, imaju cilj ka kome teže. Nastava se odvija dva puta nedeljno što omogućava kontinuitet u sviranju i vežbanju i redovno praćenje napretka od strane nastavnika.

Nastupi i ispiti su od velikog značaja jer na njima učenici uče kako da se izbore sa tremom pri javnom pojavljivanju što će im olakšati i odgovaranje u školi i generalno doneti samopouzdanje pri svakom obliku javnog nastupa.

jasmina-dragicevic-profesor-gitare-u-prvoj-medjunarodnoj-privatnoj-muyickoj-skoli-eva-music-sa-svojim-polaznicima
Javni nastupi i ispiti su od velikog značaja

Osim toga, koncerti su prilika za druženje, deljenje sa drugima onoga što se naučilo i veoma su stimulativni deo učenja instrumenta. Više o ovome možete pročitati OVDE.

U prvoj privatnoj međunarodnoj muzičkoj školi „Eva music“ radite prema ABRSM metodi koji u sebi sadrži elemente čitanja sa lista od prvog razreda niže muzičke škole. Zašto je to važno za učenje?

Samo učenje instrumenta izuzetno je stimulativno za celokupan razvoj deteta iz više razloga:

  • angažuju se obe hemisfere mozga,
  • razvija se pažnja,
  • koncentracija i
  • inteligencija.

Za čitanje nota sa lista, učenik več mora da ima stečen osećaj gde mu se nalaze tonovi na instrumentu i da gledajući u note prepozna notu, poveže je sa njenim mestom i odsvira je bez gledanja.

Benefiti čitanja nota sa lista

Ovo je sjajna vežba za mozak, a ujedno sa savladavanjem ovog zahteva umnogome se olakšava proces učenja kompozicije. Ko nauči da čita note otvara mu se mogućnost da može da odsvira sve što je notama zapisano, bilo koja muzika da je u pitanju.

Više o ABRSM programu možete da pročitate OVDE

Vaš savet za motivaciju prilikom vežbanja gitare? Koliko puta nedeljno treba učenici da vežbaju?

Jako je bitno da se učeniku ne zadaje više od onoga što može sam kod kuće da uradi. Znanje mora postupno da se gradi, a u tome i domaći zadaci treba da ih prate. Kontinuitet je veoma važan, i savetuje se svakodnevno vežbanje, za početnike i rekreativce bar 20 do 30 minuta dnevno. Što su učenici stariji i zahtevi i želja za napredovanjem veća, veća je i dnevna satnica vežbanja.