Šta je artikulacija?
Artikulacija je muzički element koji možemo uporediti sa ljudskim govorom.
Koliko je važno da razgovetno govorimo, toliko je važno i da razgovetno sviramo. Zato je artikulacija veoma važan muzički element u izvođenju svakog flautiste. To su oni znaci koji stoje pored nota u vidu krive linije, tačkica, crtice itd. Upravo ti znaci nam govore na koji način treba da odsviramo notni tekst.
Koliko je važno da sviramo tačan notni tekst, toliko je važno i da odsviramo na pravilan način note – pravilnom artikulacijom.
Svaki flautista u najranijim počecima prvo uči kako pravilno da diše. To je vrlo važno kako bismo uspeli da odsviramo tačnu arikulaciju. A pravilno disanje iz dijafragme nam pomaže da pravilno odsviramo artikulaciju.
Koje vrste artikulacije postoje na instrumentu – flauta?
Postoje različite vrste artikulacije.
Na samom početku učenja sviranja nota na flauti se uči izgovor ta. Vrhom jezika se dodirne gornji deo usne i brzo vrati jezik unazad. Prvo se uči izgovor ta, a nakon toga i ostale vrste artikulacija.
Vrste artikulacija koje flautisti najčešće koriste su:
- Legato – note su povezane lukom. Sviraju se na jedan dah bez korišćenja jezika.
- Stakato – izgovor ta
Često se koristi kombinovana artikulacija legato i stakato.
- Dupli jezik – izgovara se ta- ka, ta-ka naizmenično
- Triple jezik – izgovara se ta-ka-ta naizmenično
- Flutter tonguing – izgovor slova r, kotrljamo jezik na gornje nepce
Postoje i druge vrste arikulacija, ali su ove najčešće u literaturi za flaute.
Kada polaznik može da savlada sve vrste artikulacije na instrumentu – flauta?
Učenici na početku učenja prvo uče stakato i po dve note legato.
Za legato artikulaciju se može reći da je zahtevnija jer traži veliku podršku dijafragme. Sviranje legata u trećem registru je izuzetno zahtevno i to se uči nakon 5 do 6 godina sviranja, kao i sviranje legata na dužim frazama.
Dupli jezik je takođe zahtevan i to posebno u prvom registru. Učenici ga savladavaju nakon 3 do 4 godine učenja.
Može se reći da je artikulacija jedan od važnijih elemenata. Učenicima je na početku učenja teško, ali već posle prve godine učenja stalnim vežbanjem savladaju legato artikulaciju na kraće fraze i stakato.
Po ABRSM programu od učenika se traži da savladaju legato i stakato kroz skale.
Možemo reći da nakon 6 godina učenja učenik savlada sve vrste artikulacija i može samostalno da ih izvodi.